Ecuador

11 januari 2023 - Quito, Ecuador

Twee weken geleden begon ik mijn reis door Ecuador met een bezoek aan de markt van Quito. Hier at ik een encebollado. Deze vissensoep wordt gezien als het nationale gerecht van Ecuador, omdat haar ingrediënten de drie geografische regio’s van het land samenbrengen. De vis komt uit de kustregio en de cassave uit de Amazone. De uien komen op hun beurt uit de hooglanden van het Andesgebergte dat tussen de kust en de Amazone inligt. Terwijl ik mijn soep at, besloot ik dat ik -om het land goed te leren kennen- alle drie deze regio’s wilde bezoeken.

Quito zelf ligt in de hooglanden. Met een gemiddelde hoogte van 2850 meter is dit de hoogste hoofdstad ter wereld. Tevens is er geen hoofdstad zo dicht bij de evenaar gelegen als Quito. Niet geheel vreemd als je je bedenkt dat Ecuador zijn naam dankt aan het Spaanse woord voor evenaar. Na een wandeling door het mooie historische centrum van de stad, besloot ik een bus te nemen naar de evenaar, slechts 1 kilometer van de meest noordelijke buitenwijk van de stad. Naast een enorm monument was hier een museum met verschillende experimenten van natuurkundige verschijnselen op de evenaar. Vooral leuk was het experiment met de gootsteen. Als je een gootsteen ten noorden van de evenaar laat leegstromen draait het water rechtsom, terwijl het op het zuidelijk halfrond linksom draait. Precies op de evenaar kent het water geen draairichting en loopt het recht naar beneden.

Vanuit Quito trok ik door naar de Amazone om daar kerst te vieren. Een nachtbus van elf uur bracht me naar een grensdorp aan een rivier. Hier hielden de wegen op en was ik aangewezen op een boot om verder de jungle in te komen. Na twee uur varen bereikte ik uiteindelijk mijn jungleresort. Ik had verwacht dat het vanwege de feestdagen druk zou zijn, maar tot mijn verbazing hoefde ik mijn resort alleen met een Zweedse toerist en onze gids te delen. Onze gids nam ons over het water mee naar verschillende interessante plekken in de jungle, terwijl hij onderweg allerlei dieren aanwees. Van papegaaien, toekans en adelaars in de lucht tot allerlei soorten kikkers, slangen en spinnen op de grond en kaaimannen en dolfijnen in het water. Een groot hoogtepunt was een bezoek aan een van de inheemse dorpen op 24 december. Voor kerst hadden de dorpelingen in een hoge paal allerlei cadeautjes opgehangen die de kinderen eruit moesten zien te halen. Zodra alle cadeautjes bemachtigd waren, was het tijd voor eierlopen en zaklopen. Kennelijk toch niet zulke typische Hollandse spelletjes als ik altijd gedacht had. Voordat we het dorp weer verlieten, brachten we nog even een bezoek aan de sjamaan die mij vertelde dat ik veel positieve energie in mijn lichaam heb. Toch geruststellend.

Terug in Quito besloot ik hoger het Andesgebergte in te trekken. Mijn eerste stop was het kratermeer van Quilotoa. Vanaf de 3900 meter hooggelegen kraterrand keek ik op het imposante blauwgroene meer dat zich zo’n 300 meter lager voor mij uitstrekte. Mijn volgende stop was de Cotopaxi-vulkaan. Vanaf de parkeerplaats op 4400 meter beklommen we de vulkaan tot een uitzichtpunt op 4850 meter. Terwijl de rest van de groep bijkwam met een kop koffie, kon ik het niet laten om door te klimmen tot 5000 meter waar de eeuwige sneeuw begon. Door de ijle lucht moest ik regelmatig even stoppen om op adem te komen, maar uiteindelijk stond ik in de sneeuw. Mijn eerste sneeuw in drie jaar. Een gek idee dat dit uitgerekend op nog geen 100 kilometer van de evenaar was.

Ik sloot mijn reis door Ecuador af met een bezoek aan de kust. In het vissersdorpje Puerto López vierde ik oud en nieuw met drie Duitsers die ik in de bus was tegengekomen. Na de temperaturen van enkele graden boven nul op de Cotopaxi-vulkaan was het een verademing om ’s avonds laat weer lekker in een T-shirt de straat op te kunnen.

Inmiddels ben ik aangekomen in Chili. Samen met reismaatje Lisa ga ik een maand door dit land en Bolivia trekken. In een volgend blog meer hierover.

1. Frank:
    Roel,
    Mooi verhaal en geinig het experiment met de gootsteen! Ik wist niet dat precies op de evenaar het water dan recht naar beneden stroomt.
    Maak er nog een mooie trip van.
  2. Roel Jongen:
    19 januari 2023
    Zeker een geinig experiment. Heeft te maken met het corioliseffect en de draaiing van de aarde.
    Dank!
  3. Jos en Marianne:
    12 januari 2023
    Weer een boeiend, “rond” verhaal. We hebben weer veel geleerd van dit verslag. Mooie symboliek van de encebollado. Geniet samen met Lisa van Chili en Bolivia! Xxx
  4. Wil:
    12 januari 2023
    Heej Roel, ik heb net je 2 laatste blogs gelezen. Heel interessant om te horen dat er ook zoveel goeds voor de inheemse bevolking is gedaan in Colombia zoals die 500 huizen en niet alleen cocaïnehandel. En wat prachtig, je verhaal over de vulkanen en de sneeuw dicht bij de evenaar. Ik heb je verhalen weer met veel plezier gelezen en ben benieuwd naar je belevenissen samen met Lisa. Liefs Wil
  5. Nick T.:
    12 januari 2023
    Wow, een bijzondere manier om de feestdagen door te brengen.
    En het is je gelukt om de evenaar over te steken zonder Neptunusritueel!
  6. Roel Jongen:
    19 januari 2023
    Ja, gelukkig geen Neptunusritueel!
  7. Bianca:
    13 januari 2023
    Dat is nog eens een tof de feestdagen doorbrengen ☺️
  8. Anne-Marie:
    14 januari 2023
    Bijzondere plekken om kerst en oud & nieuwe te vieren (en te zien hoe dat aan jouw kant van de wereld gevierd wordt). Wat een afwisseling weer! En wat een hoogtes ook. Ik hoor je helemaal niet over hoogteziekte. Ben je daar ongevoelig voor? Of krijg jij toch ook last van hoofdpijn en misselijkheid e.d.? Beetje Mordorachtig uitzicht trouwens, vanaf de Cotopaxivulkaan 😅. Interessant ook, de sjamaan. En hartstikke leuk om het gootsteenproefje in het echt te zien!
  9. Roel Jongen:
    19 januari 2023
    Gelukkig ben ik voor hoogteziekte tot nu toe vrij ongevoelig. Voordeel is ook dat ik in Quito al op hoogte zat, dus al een beetje geacclimatiseerd was. Wel merk je op 5000 meter dat je heel snel buiten adem bent. Voor elke tien of twintig stappen die je zet moet je even pauze nemen om weer op adem te komen.
  10. Anne-Marie:
    19 januari 2023
    Dat is prettig! En inderdaad, je was al wat geacclimatiseerd. En dat je kalm aan moet op 5000 meter is heel logisch: helft minder zuurstof op die hoogte 🙄
  11. Anne-Marie:
    21 januari 2023
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag Roel!
  12. Roel Jongen:
    Dankjewel!
  13. Tiny:
    21 januari 2023
    Roel vanuit een koud Noordwijk van harte gefeliciteerd met je verjaardag 🥳
  14. Roel Jongen:
    Bedankt!
  15. Nick T.:
    21 januari 2023
    Gefeliciteerd! Ik hoop dat het een jaar vol leuke avonturen wordt!
  16. Roel Jongen:
    Dankjewel Nick!
  17. Eric:
    9 februari 2023
    Je best geschreven verhaal tot nu toe!
  18. Nelly Vaes:
    13 februari 2023
    Weer een heel boeiend verhaal en prachtige foto's....echt genieten.