Yucatán, Mexico

23 september 2022 - Tulum, Mexico

Bij mijn vorige schrijven was ik net aangekomen in Cancún. Hoewel Cancún een van de bekendste badplaatsen van het Mexicaanse schiereiland Yucatán is, was ik weinig te spreken over deze stad. De kuststrook is grotendeels volgebouwd met resorts die de toegang tot het strand blokkeren. Naast resorts en horecagelegenheden heeft de stad eigenlijk niets te bieden. Ik ben dan ook al snel doorgereisd naar Isla Holbox, een klein eiland in de Golf van Mexico met dichte mangrovebossen en een grote verscheidenheid aan vogels, zoals flamingo’s en fregatvogels. Vanaf Isla Holbox ben ik via de provinciestad Valladolid afgereisd naar Mérida, de hoofdstad van Yucatán gelegen in het westen van het schiereiland. Vanaf hier ben ik vervolgens teruggereisd naar de kustplaats Tulum in het oosten.

Drie dingen hebben in het bijzonder een indruk op mij gemaakt in Yucatán. Allereerst de vele overblijfselen van de Mayabeschaving. Overal op het schiereiland tref je ruïnes aan van tempels, paleizen en andere ceremoniële gebouwen die grotendeels tussen de zesde en veertiende eeuw zijn gebouwd. De Maya’s beschikten als een van de weinige precolumbiaanse beschavingen over een eigen schrift en talstelsel. Helaas is het schrift nog steeds niet geheel ontcijferd. Bij hun verovering hebben de Spanjaarden namelijk vrijwel alle Mayadocumenten als heidens verbrand. Gelukkig is het wel bekend hoe de getallen werkten. Aangezien ik mijn leerlingen uit de tweede klas de afgelopen schooljaren heb laten werken aan een project over deze getallen, kon ik deze zelf ook vrij eenvoudig lezen. Vooral indrukwekkend is het feit dat de Maya’s al gebruik maakten van het getal nul lange tijd voordat dit in Europa het geval was.

Het bekendste overblijfsel van de Mayabeschaving is de ruïnestad Chichén Itzá, een van de zeven nieuwe wereldwonderen. Samen met drie Nederlanders die ik eerder op mijn reis had leren kennen, bezocht ik dit complex vanuit Valladolid. Vooral indrukwekkend was de enorme piramide die het centrum vormt van het complex. Ook bijzonder was het sportveld waarop twee teams van zeven spelers een ritueel balspel speelden. De afloop van dit balspel is te zien op een van de reliëfs op de muren. De aanvoerder van het verliezende team werd onthoofd en geofferd aan de goden.

Naast Chichén Itzá vond ik de ruïnecomplexen van Mayapan en Tulum erg interessant. Waar Chichén Itzá dagelijks door vele busladingen toeristen wordt bezocht had ik Mayapan, dat een stukje buiten Mérida ligt, vrijwel voor mezelf. Hoewel de piramide hier een stukje lager is dan in Chichén Itzá, mocht ik deze beklimmen en kon ik vanaf hier genieten van een schitterend uitzicht over de andere ruïnes en de jungle. Heel anders was het ruïnecomplex van Tulum. Hier geen vergezichten over de jungle, maar over de zee, door de unieke ligging direct aan de kust.

Het tweede dat veel indruk op mij heeft gemaakt in Yucatán, waren de vele cenotes die je hier aantreft. Cenotes zijn ondergrondse, met water gevulde holtes. Voor de Maya’s waren dit heilige plekken, omdat ze gezien werden als ingangen naar de onderwereld. In veel cenotes zijn dan ook resten teruggevonden van mensenoffers. Ondanks deze lugubere geschiedenis, zijn cenotes schitterende plekken waar je na een dag sightseeing een verfrissende duik in kunt nemen. Veel van de cenotes staan via ondergrondse rivieren en grotten met elkaar in verbinding. In Tulum maakte ik twee grotduiken door deze ondergrondse stelsels. Het was een bijzondere en ietwat surrealistische ervaring om tussen enorme formaties stalagmieten en stalactieten door te zwemmen.

Tot slot was ik erg onder de indruk van de lokale keuken. Zelden heb ik in een gebied zo lekker gegeten als hier. Uiteraard zijn de klassieke gerechten uit de Mexicaanse keuken zoals taco’s en burrito’s volop verkrijgbaar, maar ook vele in Nederland vrijwel onbekende gerechten uit de Yucateekse keuken. Leuk detail is dat sommige van deze gerechten een Nederlands accent hebben. Edammer kaas is namelijk een belangrijk ingrediënt in de lokale keuken. Een van mijn favoriete gerechten was bijvoorbeeld queso relleno, een Edammer kaas gevuld met onder andere gehakt, rozijnen, kappertjes en olijven. Het deed me erg denken aan de keshi yena (gevulde kaas) die ik op Bonaire graag at. Een geliefd lokaal toetje is de marquesita, een als taco gerolde crêpe die vaak gevuld wordt met Edammer kaas en Nutella. Hoewel dit als een erg vieze combinatie klinkt, vond ik het verrassend lekker.

Na twee weken Yucatán ben ik afgereisd naar Belize. Morgen komen mijn ouders hier naartoe. Gedrieën zullen we twee weken rondreizen door het land. In een volgend blog zal ik hierover berichten. Voor nu wil ik graag iedereen weer bedanken voor alle leuke reacties op mijn vorige blogs.

1. Maartje:
    23 september 2022
    Genieten samen met je ouders!
  2. Gretel:
    23 september 2022
    Heerlijk geschreven! Tis bijna alsof we er zelf bij zijn.
    Veel plezier met je ouders.
    Groetjes van ons
  3. Nick T.:
    23 september 2022
    Inderdaad, mooi geschreven, en goede foto's!
    Heb je aanwijzingen gevonden over de oorzaak van de ondergang van de Maya's?
    Kan onze beschaving er les uit trekken?
  4. Roel Jongen:
    8 oktober 2022
    Er zijn verschillende theorieën. Het meest waarschijnlijke is een combinatie van droogte/ hongersnood en onderlinge rivaliteit/ oorlog.
  5. Merel:
    23 september 2022
    Wat een leuk verhaal weer! Heel veel plezier met pap en mam!
  6. Jos en Marianne:
    23 september 2022
    Prachtig verhaal weer, Roel! We staan te trappelen om samen een stukje met je mee te mogen reizen. Hopelijk is de keuken van Belize vergelijkbaar met die van Yucatan.Tot straks!
  7. Tiny:
    23 september 2022
    Prachtige verhalen en dito foto s Roel.
    Geniet met z’n drieën, wij genieten op afstand mee !
  8. Harriët Bevers:
    23 september 2022
    Ik ging weer een beetje terug in de tijd met jouw beeldende verhalen. Zelf hebben we zo'n 20 jaar geleden een vakantie doorgebracht in Playa del Carmen en van daaruit o.a. ook Tulum bezocht. Inmiddels is Mexico natuurlijk ook weer veel drukker geworden. Ik ben benieuwd naar je volgende verslag van Belize. Heel veel reisplezier met je ouders. Groeten Harriët
  9. Roel Jongen:
    8 oktober 2022
    Leuk dat dit voor jullie ook bekend terrein is. Een herkenbaar verhaal dus.
  10. Raymond:
    23 september 2022
    Leuk verhaal, Roel! Zelf ben ik een tijd geleden ook voor twee weken in Yucatan geweest. Ik herinner me nog wel dat het eten daar goed was, alhoewel ik me niet zoveel Nederlands eten herinner. Ook de verhalen over de tempels komen me maar al te bekend voor. Ook knap hoe je een foto hebt weten te maken van Cichen Itza zonder een verkoper erop.
  11. Roel Jongen:
    8 oktober 2022
    Ik kan me herinneren dat jij daar een aantal jaar geleden op vakantie was. Inderdaad lastig om in Chichen Itza een foto te maken zonder verkoper of andere toerist erop.
  12. Laura:
    25 september 2022
    Wat gaaf dat je blogs maakt van je reizen

Veel plezier met je ouders.