Antarctica

4 april 2023 - Antarctic Peninsula, Antarctica

Bijna zeven weken heb ik niets van mij laten horen. Bij mijn vorige schrijven had ik in Bolivia net afscheid genomen van mijn reismaatje Lisa. Onze rondreis door Chili hadden we afgesloten met een week in Bolivia. Hier bezochten we Salar de Uyuni, de grootste zoutvlakte van de wereld. Ook brachten we een bezoek aan een nationaal park met indrukwekkende zoutwatermeren en geisers. Vanuit La Paz, een stad die wij allebei weinig interessant vonden, trokken we naar het Titicacameer. Dit is niet alleen het grootste meer van Zuid-Amerika, maar ook het hoogste bevaarbare meer ter wereld.

In de tussenliggende weken heb ik zoveel meegemaakt en zoveel interessante mensen ontmoet, dat bloggen er even bij is ingeschoten. Via de Boliviaanse hoofdstad Sucre reisde ik door naar Noord-Argentinië, om daarna in Patagonië te belanden. In Ushuaia, de meest zuidelijke stad ter wereld, stapte ik vervolgens op een boot voor een tiendaagse cruise naar Antarctica. De Antarctische zomer liep op zijn eind en daarmee ook het cruiseseizoen, maar ik had op een van de laatste boten via een enigszins betaalbare last minute deal een plekje weten te bemachtigen. En met mij enige andere backpackers, zodat ik niet geheel uit de toon viel tussen de Amerikaanse pensionado’s.

Na zo lang backpacken was het even wennen aan het decadente leven op een cruiseschip, met uitgebreide maaltijden, heel veel gebak en een bed dat elke ochtend voor je werd opgemaakt. Helaas kun je Antarctica alleen bezoeken op dergelijke cruiseschepen, dus ik besloot om maar volop te genieten van alle luxe om mij heen. Gelukkig was mijn schip met zijn 106 gasten aan boord een van de kleinere cruiseschepen beschikbaar, waardoor het niet heel erg massaal aanvoelde.

Vanaf Ushuaia voeren we twee dagen door de Straat Drake, die met zijn onstuimige hoge golven het schip flink op en neer deed deinen. Ik had zekerheidshalve wat medicatie tegen zeeziekte meegenomen, maar had gelukkig nergens last van. Op de middag van de tweede dag was het tijd om voet aan wal te zetten op een van de eilanden van de Zuidelijke Shetlandeilanden. Hier werden we welkom geheten door enkele zeeluipaarden en een enorme kolonie pinguïns.

Vanaf de Zuidelijke Shetlandeilanden was het nog zo’n 120 kilometer varen naar het Antarctisch schiereiland. De volgende ochtend konden we dan ook voet aan wal zetten op het vasteland van Antarctica. Toch wel een magisch moment. In de middag stond het spotten van walvissen op het programma. In een rubberboot naderden we een groep vinvissen die op jacht was naar krill. Erg indrukwekkend om deze dieren, groter dan onze boot, op enkele meters afstand te kunnen zien en onvoorstelbaar dat zij door eeuwenlange walvisvaart bijna uitstierven. Het scheepswrak van de in 1915 gestrande Noorse walvisvaarder Guvernøren, lag als een stille getuige van deze tijd nog voor de kust.

Toen wij vanaf de Guvernøren terugvoeren naar ons cruiseschip, sloeg het weer plotseling om. Er stond 55 knopen wind met hoge golven die van tijd tot tijd over onze rubberboot sloegen. Daarbij was het ook flink gaan sneeuwen en hagelen. Onder deze omstandigheden durfde de kapitein ons niet binnen te halen. We besloten daarom naar de luwte van een ijsberg te varen en betere tijden af te wachten. Mijn waterdichte broek en handschoenen bleken bij nader inzien toch niet zo goed bestand te zijn tegen de golven en neerslag en al snel was ik compleet doorweekt. Gelukkig hadden we heerlijke zomerse temperaturen van rond de 2 graden. Toen na drie uur dobberen een eerste passagier onwel werd, kregen we eindelijk het groene licht om terug te komen naar het cruiseschip. Hier werden we verwelkomd met warme dekens en chocolademelk en gelukkig bleek iedereen uiteindelijk ongedeerd. Onze zeer ervaren expeditieleider benadrukte dat hij zoiets nooit eerder had meegemaakt. Een geval van botte pech dus, maar hierdoor wel een sappig reisverhaal rijker.

Hoewel de schrik er bij vele passagiers nog een beetje inzat, durfden de meeste de volgende ochtend te landen op Booth Eiland. Ook hier troffen we een grote kolonie pinguïns. Deze dieren heb ik inmiddels in mijn hart gesloten met hun onbeholpen waggelen op het land. Dit terwijl ze in het water juist super behendig zijn en heel snel. Bij terugkomst op het cruiseschip voeren we naar ons meest zuidelijke punt op zo’n 100 kilometer van de zuidpoolcirkel, terwijl er vele walvissen rond ons schip zwommen.

Op onze terugweg naar Ushuaia brachten we een bezoek aan een Britse hut op Wiencke Eiland. Tot 1995 werd deze hut gebruikt door onderzoekers, maar tegenwoordig is hier een klein museum gevestigd waar je kunt zien hoe onderzoekers hier destijds leefden. Hoewel het museum zeker het bezoeken waard was, vond ik vooral de op een steenworp afstand gelegen Argentijnse hut fascinerend. Ondanks dat het Verdrag inzake Antarctica alle territoriale claims op het continent heeft opgeschort, wordt dit deel van Antarctica door maar liefst drie landen opgeëist: Argentinië, Chili en het Verenigd Koninkrijk. Om elkaars claims te ondermijnen bouwden deze landen in het verleden nog wel eens dergelijke hutten naast elkaar.

Op onze laatste dag in Antarctica klommen we naar een uitkijkpunt op een van de vele eilanden voor het vasteland voor een schitterend uitzicht op het vasteland van Antarctica, de omliggende eilanden en de vele ijsbergen. Bij terugkomst op het cruiseschip mochten we een duik nemen in de Antarctische wateren. Heerlijk verfrissend bij zomerse watertemperaturen van rond de 1 graad.

Na een terugreis van twee dagen door de Straat Drake ben ik inmiddels weer terug in Zuid-Amerika. Ik hoop snel iets te kunnen schrijven over Argentinië!

1. Raymond:
    4 april 2023
    Wat een mooi verhaal weer, Roel! Het is nog verrassend warm op Antartica. Misschien moet ik daar maar gaan wonen als het winter is op het noordelijk halfrond. ;-) Ik kijk uit naar je volgende verhalen! ~Raymond
  2. Roel Jongen:
    7 april 2023
    Haha, klinkt als een goed idee! Lekker overzomeren op Antarctica.
  3. Maartje:
    4 april 2023
    Wat weer een prachtig reisverhaal! Heel bijzonder wat je allemaal ziet en meemaakt.
  4. Roel Jongen:
  5. Jos en Marianne:
    4 april 2023
    Wát een bijzonder stukje van de wereld, en wát een avontuur! Blij dat je nu even onder een palmboom op het strand kunt bijkomen van je belevenissen op Antarctica? Wij wel 😉!
  6. Roel Jongen:
    7 april 2023
    Ja, inderdaad blij om even wat rust te pakken. In elk geval aangename temperaturen na Antarctica!
  7. Merel:
    4 april 2023
    Jeeeh weer een blog! En wij maar denken dat je ‘veilig’ op een cruiseschip zat…
  8. Roel Jongen:
    7 april 2023
    Ja, levensgevaarlijk die cruises...
  9. Nick T.:
    4 april 2023
    Leuk om weer van je te horen en, inderdaad, wat een avontuur!
    Zo te zien heb je de laatste tijd ook enorme afstanden afgelegd.
    Ik hoop dat je de kans krijgt om een beetje bij te komen in Argentinië!
  10. Roel Jongen:
    7 april 2023
    Ik heb zeker behoorlijke afstanden afgelegd (Zuid Amerika is groot!). En nu een beetje bijgekomen op het strand. Vanavond door naar het Midden Oosten voor een nieuw avontuur!
  11. Jürgen & Carl:
    4 april 2023
    Wat een geweldige ervaringen die jij hebt opgedaan…ik heb al eens opnames gezien van mensen die in een soort Michelin-pakje een duik nemen in de Antarctische wateren…maar met alleen een short…brrrrr. Indrukwekkende foto’s en spannend verhaal!
  12. Roel Jongen:
    7 april 2023
    Ja, het was in het water springen en meteen weer eruit. Echt heel koud...
  13. Anne-Marie:
    4 april 2023
    Wow Roel, dit is wel een kwestie van overtreffende trap! Wat goed dat je nog mee kon op dat cruiseschip. En wat een avontuur weer! Goed om weer van je te horen. Indrukwekkende foto's ook wederom, prachtig om te zien. En stoer hoor, in dat koude water springen! Ik ben normaal niet zo van de uitroeptekens, maar dit kan niet zonder 😅
  14. Roel Jongen:
    7 april 2023
    Dankjewel Anne-Marie! Was inderdaad een heel gaaf avontuur!
  15. Tiny:
    Jemig Roel, wat een blog
    Toch wel even een hachelijk avontuur lijkt mij.
    Maar wat een belevenis en wat heb je mooie foto’s kunnen maken.
    Veel plezier in Argentinië
  16. Roel Jongen:
  17. Niels:
    5 april 2023
    Zo, dat was een avontuur! Ik had het er toevallig eergisteren met Nandi over dat een bootreis naar Antarctica nog wel een bucket list item voor mij is. Het zit er voorlopig niet in, maar met jouw goed geschreven verhaal heb ik de reis alvast in mijn verbeelding gemaakt!
    Groeten,
    Niels
  18. Roel Jongen:
    7 april 2023
    Gaaf dat hij ook bij jullie op de bucket list staat! Is zeker een aanrader om eens te doen!
  19. Nelly Vaes:
    5 april 2023
    Wow...wat een belevenis...super. Geweldig verhaal en foto's. We beleven alles mee...in gedachten. Geniet maar lekker na van deze reis...en nog veel plezier bij het vervolg. We blijven je met veel genot volgen.
  20. Roel Jongen:
  21. Els:
    7 april 2023
    Geweldig Roel. Ik begon me al zorgen te maken omdat er geen reisverhaal meer langs kwam. Maar je was met een prachtige ervaring bezig. Wat fijn dat het allemaal goed verlopen is en zo mooi was om mee te maken. De foto's zijn weer fantastisch, het komt dichterbij omdat er iemand opstaat die ik ken. Wat een enorme natuur daar. Niet veel mensen hebben dat gezien. Je hebt de goede keuze gemaakt. Dat zit bij jou wel goed. Ik ben blij voor je.
  22. Roel Jongen:
    7 april 2023
    Dankjewel Els! De natuur daar was inderdaad overweldigend. Heel bijzonder om nergens bebouwing of mensen te zien (alleen wat mede-passagiers dan).