Costa Rica

14 december 2022 - San José, Costa Rica

Vanaf de grens met Nicaragua bracht een bus mij naar de Costa Ricaanse badplaats Tamarindo. Na hier een dag aan het strand te zijn bijgekomen van Nicaragua, nam ik de bus naar La Fortuna in het binnenland. Vanaf hier maakte ik met een groep medereizigers een trektocht die ons dwars door de jungle langs onder andere een vulkaan, een rivier en een waterval bracht. Onderweg hadden we prachtige vergezichten op Lago Arenal, het grootse meer van het land.

De volgende dag bracht een boot mij aan de andere kant van dit meer. Vanaf hier nam ik een bus door een schitterend groen en heuvelachtig landschap naar Monteverde. Dit dorp is vooral beroemd vanwege zijn nevelwoud. Wandelen door dit nevelwoud is een bijzondere ervaring. Zoals de naam al aangeeft, is dit regenwoud meestal in nevel gehuld. Het voelt een beetje aan als wandelen door de mist. Door de hoge luchtvochtigheid die dit met zich meebrengt, zijn veel van de boomtakken begroeid met mossen en varens, waardoor een zeer dichte en groene begroeiing ontstaat.

Vanuit de binnenlanden van Costa Rica trok ik naar het nationaal park Manuel Antonio aan de kust. De jungle in dit nationale park strekt zich uit tot aan het strand, wat een bijzondere ervaring is. Van alle parken in Costa Rica heb ik hier de grootste verscheidenheid aan dieren gezien. Van luiaards en allerlei soorten apen in de bomen tot wasberen en leguanen op de grond. De Welshman met wie ik dit park bezocht, werd ergens onderweg door een aap beroofd. Ondanks alle waarschuwingen om geen voedsel mee te nemen in het park, had hij een fruitbakje in zijn tas gestopt. Toen we onze rugzakken even op het strand hadden gezet om wat foto’s te nemen, stortte een brutale aap zich op zijn tas en haalde het fruit er behendig uit.

Inmiddels is mijn rondreis door Centraal-Amerika tot een einde gekomen. Met een korte tussenstop in Panama (ik heb dit land in 2019 al uitgebreider bezocht) ben ik doorgereisd naar Colombia. Als ik Costa Rica in het grotere perspectief van Centraal-Amerika plaats, kan ik alleen maar concluderen dat het land het meest groene is van de regio. Daar staat tegenover dat Costa Rica tevens het meest toeristische is. Daarmee vond ik het land ook iets minder authentiek dan de overige landen. Ik heb erg genoten van het land, maar ik ben hier minder op zoek gegaan naar verhalen over de cultuur, geschiedenis, of politiek. Daarom ditmaal een iets korter en meer feitelijk verslag.

1. Jos en Marianne:
    14 december 2022
    Mooi verhaal weer, Roel. En hier doen vooral de foto’s het woord: geweldig! Geniet in Colombia! Xxx
  2. Nick T.:
    14 december 2022
    Inderdaad, mooi verhaal en foto's, vooral van de dieren!

Je bent al 4 maanden op reis en hebt tot nu toe 9 landen bezocht (Spanje meegeteld).
    Is je Spaans vloeiender geworden?
    Pak je bij iedere nieuwe verblijfplaats meer dingen uit of juist minder?
    Voel je je ver verwijderd van je leven in Nederland?
  3. Roel Jongen:
    16 december 2022
    Het Spaans spreken gaat zeker makkelijker dan 4 maanden geleden. Hier in Colombia spreekt vrijwel niemand Engels, dus kan ik lekker veel oefenen. In Costa Rica werd op veel plekken wel wat Engels gesproken.
    Na vier maanden reizen merk ik dat ik wel wat makkelijker word en minder dingen uitpak.
    Ik voel me zeker wel ver verwijderd van mijn leven in Nederland. Na vier maanden merk ik dat ik Nederland van tijd tot tijd wel een beetje mis weer (Bonaire soms ook overigens). Maar tegelijk kom ik ook hier geregeld Nederlanders tegen, dus Nederland is nooit helemaal weg.
  4. Eric:
    14 december 2022
    Ik zie dat je je ogen goed hebt opengehouden, zoala de taxi chauffeur heeft gezegd. Alleen dacht ik dat hij duude op de politiek, niet op de natuur 😛
  5. Roel Jongen:
    16 december 2022
    Hahaha, weinig sappigs te melden over de politiek hier. Eigenlijk een heel saai land dus voor mij...
  6. Jürgen & Carl:
    15 december 2022
    Geweldig Roel, behalve dan die monsterlijke tarantula 😵‍💫
  7. Wil:
    15 december 2022
    Oh Roel, die spin is echt erg. Maar ja, die heb je dan wel kunnen spotten. Prachtig, die foto van de bomen en strand. Heerlijk. Veel plezier nog verder. We zijn alweer benieuwd naar je volgende verhaal. Liefs Ron en Wil
  8. Nick T.:
    25 december 2022
    Fijne Kerstdagen, Roel! En iedereen!